Kuratoromvisning i Den plastiske kroppen

Kurator Helga Nyman viser utstillingen Den plastiske kroppen: Skulptur fra Polen 1960-1989

page view image
Evenemangsdatum

torsdag 7 nov 2024 18:00

avslutas torsdag 7 nov 2024 19:00
Beställ

Tillgängliga artiklar

ticket item
Redusert pris for medlemmer av Stavanger kunstmuseums venneforening
Gratis for organiserte kunstnere
ticket item
Ordinær billett - Kuratoromvisning og inngang
event image

Evenemangsinformation

I utstillingen Den plastiske kroppen vises arbeider av ti polske kunstnere som på 1960- og 70-tallet utfordret tradisjonelle forståelser av skulptur. Kunstnerne arbeidet i et Sovjetvennlig kommunistregime med de begrensningene av individuell handlingsfrihet og kunstnerisk frihet som det medførte. Likevel skapte de svært radikale verk. De brøt med konvensjonelle fremstillinger av menneskekroppen, og utforsket kroppen som et sted for motstand, endring og frihet. Den sårbare, forgjengelige og fragmenterte kroppen tematiseres i deres verk, samtidig som kunstverkene også rommer sensualitet og begjær.

Bli med på en omvisning med kunsthistoriker Helga Nyman, som har kuratert utstillingen sammen med Vibece Salthe. Nyman vil fortelle om arbeidet med utstillingen med vekt på overgripende temaer, utvalg av kunstnere og spesifikke verk.

Omvisningen holdes på skandinavisk.

Foto: Helle Navratil

Taggar